Advanced theory of mind in adolescence : do age, gender and friendship style play a role?
PBN-AR
Instytucja
Wydział Filozoficzny (Uniwersytet Jagielloński w Krakowie)
Informacje podstawowe
Główny język publikacji
EN
Czasopismo
Journal of Adolescence (30pkt w roku publikacji)
ISSN
0140-1971
EISSN
1095-9254
Wydawca
DOI
URL
Rok publikacji
2017
Numer zeszytu
Strony od-do
145-156
Numer tomu
56
Link do pełnego tekstu
Liczba arkuszy
Autorzy
Pozostali autorzy
+ 1
Słowa kluczowe
EN
advanced theory of mind
gender
social knowledge
friendship style
Open access
Tryb otwartego dostępu
Wersja tekstu w otwartym dostępie
Wersja opublikowana
Licencja otwartego dostępu
Czas opublikowania w otwartym dostępie
Razem z publikacją
Streszczenia
Język
EN
Treść
The ability to recursively infer the mental states of others to explain their complex behavior in ambiguous social situation may be called Advanced Theory of Mind (aToM). The relations between two components of aToM, cognitive and affective, measured on a behavioral level in 151 Polish 13-year-olds and 174 16-year-olds was examined. The role of age, gender and friendship style and its relations to the cognitive and affective aToM was explored. Cognitive aToM was only weakly to moderately related to affective aToM. Across both age groups females scored higher than males. Males' aToM abilities did not differ according to age, but they scored higher in the cognitive aToM than affective ToM. Also, different aspects of friendship style were significant predictors of both aToM abilities. The implications for two aToM components within a gendered social context were discussed.
Cechy publikacji
original-article
peer-reviewed
Inne
System-identifier
54353
CrossrefMetadata from Crossref logo
Cytowania
Liczba prac cytujących tę pracę
Brak danych
Referencje
Liczba prac cytowanych przez tę pracę
Brak danych