An attempt to model the demand for new cars in Poland and its spatial differences
PBN-AR
Instytucja
Wydział Nauk Geograficznych i Geologicznych (Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu)
Informacje podstawowe
Główny język publikacji
en
Czasopismo
Economics and Business Review (15pkt w roku publikacji)
ISSN
2392-1641
EISSN
Wydawca
Poznań University of Economics Press
DOI
Rok publikacji
2017
Numer zeszytu
Strony od-do
111-127
Numer tomu
3(2017)
Identyfikator DOI
Liczba arkuszy
1,00
Słowa kluczowe
en
car market
socio-economic determinants of demand
spatial perspective
econometric modelling
geographically weighted regression
Poland.
Streszczenia
Język
en
Treść
The article seeks to identify socio-economic conditions that affect the demand of individual consumers for cars and to analyse the spatial differences of those conditions. To achieve this objective use was made of methods and models of spatial econometrics. The analysis conducted embraced all poviats in Poland (the second level unit of the Polish administrative division, equivalent to LAU-1, previously called NUTS-4) and covered the years 2010-2015. The findings show that the primary factor affecting the demand for new cars in Poland, other than the price, was the level of wealth of potential consumers. A complementary role was played by the demographic situation, the level of local development and the level of satisfaction of the needs for a motor vehicle. An in-depth analysis in the form of geographically weighted regression (GWR) showed there to be spatial variations in the conditions identified, which might explain the wide differences in the level of motorisation and the demand for new cars in Poland.
Cechy publikacji
discipline:Ekonomia
discipline:Geografia
discipline:Economics
discipline:Geography
Original article
Original article presents the results of original research or experiment.
Oryginalny artykuł naukowy
Oryginalny artykuł naukowy przedstawia rezultaty oryginalnych badań naukowych lub eksperymentu.
Inne
System-identifier
PBN-R:852693
CrossrefMetadata from Crossref logo
Cytowania
Liczba prac cytujących tę pracę
Brak danych
Referencje
Liczba prac cytowanych przez tę pracę
Brak danych