Aspekty ekonomiczne i ekologiczne wybranych alternatywnych źródeł zasilania samochodów osobowych
PBN-AR
Instytucja
Wydział Górnictwa i Geoinżynierii (Akademia Górniczo-Hutnicza im. Stanisława Staszica w Krakowie)
Informacje podstawowe
Główny język publikacji
PL
Czasopismo
Logistyka
ISSN
1231-5478
EISSN
Wydawca
Instytut Logistyki i Magazynowania. Dział Upowszechniania Wiedzy
DOI
Rok publikacji
2015
Numer zeszytu
4
Strony od-do
9865--9870
Numer tomu
Link do pełnego tekstu
Identyfikator DOI
Liczba arkuszy
0.42
Autorzy
Pozostali autorzy
+ 1
Słowa kluczowe
EN
methane fuel
alternative drives
electric drive
hybrid drive
hydrogen cells
PL
napęd elektryczny
napędy alternatywne
napęd hybrydowy
ogniwa wodorowe
paliwa metanowe
Streszczenia
Język
EN
Treść
The depletion of fossil fuels and environmental pollution necessitate the search for alternative drives and alternative fuels. The article discusses the ecological and economical aspects of alternatives to conventional fuels such as electric drives, hybrid drives and hydrogen-fueled vehicles and methane fuels (NG, BG).
Język
PL
Treść
Wyczerpywanie się surowców energetycznych, a przede wszystkim ropy naftowej determinują kierunki rozwoju motoryzacji. Gaz ziemny jest paliwem, które ma szanse zdobyć pewną część rynku motoryzacyjnego, ze względu na jego dostępność, zalety ekologiczne oraz ekonomiczne (uzależnione od polityki prawnej i fiskalnej państwa). Aktualnie coraz większy znaczenie w rynku samochodów osobowych mają pojazdy o napędach elektrycznych i hybrydowych, przewiduje się wzrost udziału pojazdów elektrycznych (w tym także napędów hybrydowych) w rynku do 11-15% w 2025 roku. Jednak napęd elektryczny traktowany jest raczej jako przejściowy, a według specjalistów przyszłość napędów w motoryzacji należy do wodoru. Obecnie na wybór napędu przez użytkowników wpływ maja przede wszystkim czynniki ekonomiczne i bezpieczeństwo, a na dalszym planie jest ekologia. Według raportu KPMG, w najbliższych latach czynnikiem kluczowym wpływającym na wybór samochodu, będzie efektywność paliwowa i trwałość pojazdu (dla 67%). Dla nabywców pojazdów istotne też są kwestie bezpieczeństwa (52%), ergonomii i komfortu użytkowania (49%). Aspekty ekologiczne wpływają na wybór pojazdów (41%), ale niekoniecznie są one powiązane z zastosowaną technologią napędu (18%) [10]. Niewątpliwie branże motoryzacyjną w najbliższych dziesięcioleciach czekają gruntowne zmiany, a czołowe koncerny samochodowe już wprowadzają na rynek propozycje innowacyjnych rozwiązań, które w przyszłości zastąpią tradycyjne napędy zasilane paliwami ropopochodnymi. Wspierając takie działania warto już teraz wymagać stosowania paliw emitujących jak najmniej zanieczyszczeń, szczególnie, gdzie ich poziom jest najbardziej dotkliwy.
Cechy publikacji
original article
peer-reviewed
Inne
System-identifier
idp:091760