Attention Dysfunction Subtypes of Developmental Dyslexia
PBN-AR
Instytucja
Instytut Fizjologii i Patologii Słuchu
Informacje podstawowe
Główny język publikacji
angielski
Czasopismo
Medical Science Monitor
ISSN
1234-1010
EISSN
Wydawca
DOI
URL
Rok publikacji
2014
Numer zeszytu
Strony od-do
2256-2268
Numer tomu
20
Identyfikator DOI
Liczba arkuszy
Open access
Tryb otwartego dostępu
Otwarte czasopismo
Wersja tekstu w otwartym dostępie
Wersja opublikowana
Licencja otwartego dostępu
Creative Commons — Uznanie autorstwa-Bez utworów zależnych
Czas opublikowania w otwartym dostępie
Razem z publikacją
Streszczenia
Język
angielski
Treść
BACKGROUND: Previous studies indicate that many different aspects of attention are impaired in children diagnosed with developmental dyslexia (DD). The objective of the present study was to identify cognitive profiles of DD on the basis of attentional test performance. MATERIAL/METHODS: 78 children with DD (30 girls, 48 boys, mean age of 12 years ±8 months) and 32 age- and sex-matched non-dyslexic children (14 girls, 18 boys) were examined using a battery of standardized tests of reading, phonological and attentional processes (alertness, covert shift of attention, divided attention, inhibition, flexibility, vigilance, and visual search). Cluster analysis was used to identify subtypes of DD. RESULTS: Dyslexic children showed deficits in alertness, covert shift of attention, divided attention, flexibility, and visual search. Three different subtypes of DD were identified, each characterized by poorer performance on the reading, phonological awareness, and visual search tasks. Additionally, children in cluster no. 1 displayed deficits in flexibility and divided attention. In contrast to non-dyslexic children, cluster no. 2 performed poorer in tasks involving alertness, covert shift of attention, divided attention, and vigilance. Cluster no. 3 showed impaired covert shift of attention. CONCLUSIONS: These results indicate different patterns of attentional impairments in dyslexic children. Remediation programs should address the individual child's deficit profile.
Inne
System-identifier
PX-56b45b078106eb71826df436
CrossrefMetadata from Crossref logo
Cytowania
Liczba prac cytujących tę pracę
Brak danych
Referencje
Liczba prac cytowanych przez tę pracę
Brak danych